نسل چهارم تلفن‌های همراه

نسل چهارم تلفن‌های همراه

شبکه‌های نسل چهارم یا ‏G‏4 ، نامی است که به ‏سیستم‌های موبایل مبتنی بر ‏IP‏ که دسترسی را از طریق یک ‏مجوعه از واسطه‌های رادیویی تامین می‌کنند، داده شده ‏است. شبکه ‏G‏4 برقراری بهترین سرویس اتصال، رومینگ و ‏فراگشت بی سیم را ارائه می‌کند و از طرف دیگر چندین ‏واسط دسترسی رادیویی مانند بلوتوث، HIPERLAN، WLAN و GPRSرا به یک شبکه واحد که کاربر از ‏آن استفاده می‌کند تبدیل خواهد کرد.‏ همچنین 4G باید اجازه برقراری ارتباط بین هر فردی در هر جای زمین را فراهم نماید که شما در هر زمان بتوانید از سرویس‏های دلخواه و شبکه‏های دلخواه خود پشتیبانی بگیرید.

ابزاری که در این راستا قابل استفاده‌است رادیو نرم ‏افزار) می¬باشد. رادیوهای ‏SDR‏ دستگاه‌هایی ‏مانند تلفن‌های سلولی، ‏PDAها، ‏PCها و تمامی محدوده ‏سایر دستگاه‌ها را برای دریافت امواج هوایی به منظور ‏رسیدن به بهترین متد ممکن ارتباطی، با بهترین قیمت آماده ‏و امکان‌پذیر می‌سازد. در یک محیط ‏SDR، توابعی که ‏سابقاً، فقط در سخت افزار اجرا می‌شدند، مانند ‏تولید سیگنال رادیویی انتقال و تنظیم سیگنال ‏رادیویی دریافت و غیره، به وسیلة نرم افزار انجام ‏می‌شوند. بنابراین رادیو قابل برنامه ریزی بوده و ‏قادر به ارسال و دریافت سیگنال در یک محدوده وسیع ‏فرکانسی است. ‏ از جمله مشخصات نسل چهرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سرعت بالا: سیستم‌های ‏G‏4 باید سرعت پیک بیش از ‏ ‏100 مگابیت بر ثانیه را در حالت ساکن، و میانگین ‏20 مگابیت بر ثانیه را در حال ‏حرکت ارائه دهند.

‏ ‏• ظرفیت بالای شبکه: ظرفیت شبکه باید حداقل 10 ‏برابر بیشتر از سیستم‌های ‏G‏3 باشد. که این ظرفیت زمان ‏دانلود‏ یک فایل ‏‏10 مگابایتی را در سیستم‌های ‏G‏4 به 1 ‏ثانیه کاهش می‌دهد که این زمان در سیستم‌های ‏G‏3 معادل ‏‏200 ثانیه برآورد شده‌است. از طرف دیگر قابلیت ‏ارائه ویدئو با کیفیت بالا به تلفن‌ها و تجربة واقعیت ‏مجازی در صفحات نمایش گوشی‌ها را نیز ارائه می‌کند.

‏ ‏•فراگشت سریع و بیسیم بین شبکه‌های مختلف: ‏شبکه‌های بی‌سیم ‏G‏4 باید از جابه¬جایی عمومی بین شبکه‌های ‏موبایل و شبکه‌های بی‌سیم مختلف پشتیبانی کنند.


‏•‏پشتیبانی ازچند رسانه‌های نسل جدید: شبکة ‏G‏4 باید قادر به پشتیبانی از مقدار زیاد دیتای ‏انتقالی با سرعت بالا و با هزینة پایین‌تر از هزینه‌های ‏معمول باشد. ‏ هدف ‏G‏4 این است که تکثر و فراوانی موجود در بین ‏شبکه‌های موبایل را با یک شبکة مرکزی استاندارد ‏جهانی که مبتنی بر ‏IP‏ باشد و بتواند ویدئو، دیتا و ‏صوت را پشتیبانی کند، جایگزین نماید که این کار ‏سرویس‌های یکپارچه صوت، تصویر و دیتا را برای تمامی ‏میزبانان موبایل که کاملاً بر مبنای ‏IP‏ هستند، تأمین ‏خواهد کرد. ‏

0 نظرات:

Post a Comment