چیستIP

هر دستگاهی که در اینترنت وجود دارد یا به آن متصل است یک شماره شناسایی منحصر به فرد دارد که به آن آدرس IP یا شماره IP گفته می شود. یک آدرس IP چیزی مثل این است: ۱۲۷٫ ۵۵٫ ۲۷٫ ۲۱۶

ترکیبی از ۴٫۳ میلیارد آدرس IP

همانطور که در بالا ذکر شد آدرسهای IP برای قابل فهم بودن افراد معمولاً به صورت دسیمال (دهدهی) بیان می شوند. که با نقطه از یکدیگر جدا شده اند. اما کامپیوتر ها با شکل باینری (دودویی) اعداد سروکار دارد و برای ارتباط با یکدیگر آنرا در قالب صفر و یک بیان می کنند مانند مثال زیر:

۱۱۰۱۱۰۰۰٫ ۰۰۰۱۱۰۱۱٫ ۰۰۱۱۱۱۰۱٫ ۱۰۰۰۱۰۰۱

۸تا ۸تا ۸تا ۸تا

چهار عدد در یک آدرس IP اکت (به معنای هشتایی) نامیده می شوند، چون هر عدد به تنهایی از ۸ عدد باینری تشکیل شده است. با ترکیب همه اعداد ۳۲ عدد باینری خواهیم داشت. آدرس IP از اعداد ۳۲ بیتی تشکیل شده است. که هر کدام از ۸ وضعیت می تواند ۰ یا ۱ باشد. یعنی برای هر هشتایی ۲ به توان ۸ تا، ۲۵۶ عدد مخلتف را می توان در نظر گرفت. پس هر عدد که بین نقطه ها قرار می گیرد می تواند بین ۰ ــ ۲۵۵ باشد. با توجه به این که ۴ عدد داریم که با نقطه از هم جدا می شوند مجموعاً ۲ به توان ۳۲ یا مجموعاً ۴۲۹۴۹۶۷۲۹۶ عدد منحصر به فرد خواهیم داشت.

در نتیجه در حدود ۴٫۳ میلیارد عدد را می توان برای آدرسهای IP منحصر به فرد معین کرد البته با صرفنظر از تعدادی آدرس معین که استفاده از آنها برای عموم محدود شده است. مثلاً آدرس IP به صورت ۰٫ ۰٫ ۰٫ ۰ برای شبکه default و آدرس ۲۵۵٫ ۲۵۵٫ ۲۵۵٫ ۲۵۵ برای broad cast رزرو شده اند.

ترکیب این اعداد فقط برای دادن یک شماره منحصر به فرد و شناسایی نیست بلکه برای ایجاد کلاسهایی است که بتوان آنها را به یک شغل، دولت، منطقه خاص و غیره نسبت داد.

اعداد بین نقطه ها یا اکت ها (هشتایی) به دو قسمت تقسیم می شوند. شبکه و هاست. اولین عدد بین نقطه ها مربوط به شبکه است. این عدد برای شناسایی یک شبکه که یک کامپیوتر به آن متصل است استفاده می شود.

هاست (که گاهی با نام Node شناخته می شود) کامپیوتری که واقعاً در شبکه وجود دارد مشخص می کند. قسمت مربوط به هاست معمولاً آخرین عدد است. ۵ کلاس IP به علاوه آدرسهای خاص مشخص وجود دارد:
ــ default network: یا شبکه پیش فرض که آدرس IP آن ۰٫ ۰٫ ۰٫ ۰ است.
ــ کلاس A: این کلاس برای شبکه های خیلی بزرگ است. مانند یک کمپانی عظیم بین المللی که دارای یک شبکه بزرگ است. آدرسهای IP که اعداد اول آنها (اولین اکت) از ۱ تا ۱۲۶ باشد قسمتی از این شبکه هستند. سه عدد بعدی برای شناسایی Host به کار می روند. این بدان معناست که ۱۲۶ شبکه کلاس A وجود دارند که هر کدام ۱۶۷۷۷۲۱۴ هاست و مجموعاً ۲ به توان ۳۱ آدرس IP منحصر به فرد می توان ساخت. اما نیمی از این تعداد آدرس IP قابل دسترسی است. در شبکه های کلاس A اولین عدد باینری همیشه صفر است.
آدرس خود یا loopback: این آدرس IP عبارتست از ۱۲۷٫ ۰٫ ۰٫ ۱ با این آدرس IP یک کامپیوتر می تواند پیغامی را برای خودش ارسال کند. این آدرس معمولاً برای عیب یابی شبکه و تست کردن آن استفاده می شود
.